FOTO Jan Andersson Bohuslän
Bohuslän
Fartyget byggdes 1914 av Eriksbergs Mekanska Verkstad. Hon gick oavbrutet i trafik
Göteborg-Marstrand-Tjörn-Orust-Lysekil- Smögen-Gravarne.
1954 hyrdes hon ut för trafik i Öresund och akterdäcket byggdes in och blev cafeteria. 1951 installerades oljeeldning. 1957 gick hon åter på
bohuskusten, återvände följande år till Öresund.
I augusti 1963 såldes hon för upphuggning och bogserades i februari för skrotning. Den 2 april samma år bildades Sällskapet Ångbåten för att
rädda Bohuslän och sedan dess har hon hållit ångan upp. Maskineriet består av ångmaskin/trippelexpansion.
Oljeeldad skotsk ångpanna.
Data:
Längd:43,1m
Tonnage:235ton
Bredd:7,3m
Toppfart: 11knop
Djupgående: 2,7m
Modell i skala 1:50
Radiostyrd, fram/back, styrning. Drivs av elmotor.
ADOLPH BERMPOHL, Räddningskryssare från 1965
Fartyget döptes den 23 oktober 1965 av fru Irmhild Bermpohl.
Förebilden är en räddningsbåt från 1860 med namn VEGESACK som räddat många sjömäns liv. Livräddningsbåten VEGESACK är utrustad med en motor på 100 PS och har en räckvidd på ca 13 sjömil.
Data:
Längd 26,66 m
Bredd 5,60 m
Djupgående 1,60 m
Tonnage 75 ton
3 motorer 2400 PS
Maxfart 24 knop
Skala 1:22
BANKERT - Bogserbåt 1965
Båten byggdes 1965 i Holland och döptes då till "Massbank", döptes om 1977 till "Bankert".
Data:
Längd 32,75 m
Bredd 7,85 m
Djupgående 3,40 m
Motorstyrka 1800 Hk
Modell i skala 1 : 50
Nordkap
Trålaren är byggd i England 1970
Tonnage 185 bruttoton
Längd 40 m
Bredd 9,30 m
Motor 1000 hk diesel
Hastighet 12-14 knop
Besättning 7-8 man
Fångstredskap Släptrål
Fiskeområde Farvattnen kring Island och Grönland
Modellens längd 81,5 cm
Modellesns bredd 19,5 cm
Modellens höjd 43 cm
Skala 1:50
FOTO Jan Andersson BANKERT
FOTO Jan Andersson Adolp Bermpohl
FOTO Jan Andersson Nordkap